Jämför verktyg för e-signering – Digital signering av avtal & dokument ✍️
Vad innebär digital signering?
En digital signatur eller e-signatur som det även kallas är ett sätt att signera dokument och avtal digitalt. De tjänster som finns på marknaden verifierar din identitet genom BankID, mejladress, telefon eller företags-ID. Digital signering är ett säkert och effektivt sätt att signera avtal online på. För ökad säkerhet kan multifaktorautentisering i vissa fall krävas.
Genom att ha en e-signaturlösning kan ditt företag spara tid, speciellt då många tjänster även erbjuder avtalshantering där du enkelt kan spara viktiga avtal från leverantörer, partners och anställda. Du kan ofta få avtalen signerade direkt då det sker digitalt, istället för att behöva lösa logistik med papper.
En digital signering utfärdas av en certifieringsutfärdare.
Användningsområden för digital signering
Med elektronisk signering kan du bland annat signera följande dokument:
- Avtal
- Årsredovisning
- Läkemedel
- Bolagsverket
- Protokoll
- Dokument (PDF)
- Fastställelseintyg
- Anställningsavtal
Du kan signera dokument digitalt som privatperson eller som företrädare för ett företag. Signeringen är juridiskt bindande.
Genom att använda dig av en företag med digital signering och avtalshantering så slipper du skriva ut och hantera avtalen fysiskt.
Gäller digital signering i andra länder?
Har du kunder eller leverantörer i andra delar av världen är det viktigt att säkerställa validiteten av digitala underskrifter i respektive land.
Europa
Alla medlemsstater inom EU har ett samarbete med digitala signaturer genom förordningen eIDAS. Detta gör det enkelt att digitalt signera dokument som har samma rättsliga verkan som underskrifter för hand.
- USA
- Asien
Vanliga frågor och svar om e-signering
Hur fungerar digital signering?
Likt en fysisk signatur så är en digital signatur en personlig signatur. Med hjälp av teknik såsom BankID, elektronisk identifiering (e-ID) eller via mejl och telefon, så kan du verifiera din identitet online. e-ID används för att verifiera dig hos myndigheter, banker och andra institut.
Du kan signera ett dokument eller avtal genom mobilen, din surfplatta eller dator.
Är en digital signatur giltig?
Ja! En digital signatur har i de flesta fall samma juridiska giltighet som en handskriven signatur. Giltigheten beror på vilka länder du jobbar med och vilken typ av e-signaturer du använder. Det finns tre typer av digitala signaturer:
- SES (Simple Electronic Signature) – mejl, lösenord, engångskod via SMS.
- AdES (Advanced Electronic Signature) – En mer avancerad lösning. Verifiering sker i vanliga fall genom BankID eller annan typ av elektronisk identifiering (eID).
- QES (Qualified Electronic Signature) – Den enda signatur som accepteras med samma juridiska giltighet i alla EU-länder.
De digitala signaturer som utfärdats i enlighet med Lagen om kvalificerade elektroniska signaturer är lika giltiga i Sverige som en handskriven signatur.
En signatur genom t.ex. Apples förhandsvisning på Mac-datorer är däremot inte giltiga. Man måste kunna verifiera att just du har använt underskriften, vilken Mac inte tillhandahåller.
Vad kostar e-signering?
Det finns två typer av prismodeller för e-signering. Den första är en fast kostnad per signering. I detta kostar mellan 10 – 100 kronor per elektronisk signatur. Den andra modellen är ett månatligt abonnemang där ditt företag betalar för att tjänsten (och kringliggande tjänster såsom avtalshantering).
I vissa fall kombineras båda prismodellerna, där du behöver betala både en månatlig summa och engångssumma per signering. Signerar du många avtal varje månad och vill ha hjälp med avtalshantering så bör du teckna ett abonnemang.
Du kan även hitta gratis lösningar för digital signering. Det är dock viktigt att du använder en tjänst/system som är utfärdar giltiga underskrifter i de marknader och länder du är verksam i.
Kan man skriva en underskrift i Word och använda den som signatur?
X
Kan man signera digitalt utan BankID?
Ja. Det finns digitala signaturer utan BankID. Du kan t.ex. signera med hjälp av sms, smart kort, USB-token eller mobilapp.